BERKAWAN BIAR BERIBU.. JOM SAMA-SAMA FOLLOW =) TINGGALKAN URL ANDA..

Followers

Monday, December 26, 2011

Hurm... Kalau dah jodoh..

Assalamualaikum.. dan Salam Sejahtera..

Jodoh oh jodoh..

Kan aku final year..

Jadi ramai jugak dengar2 cerita pasal jodoh dari kawan2..

Ada yang dah kawen.. Ada yang dah ada anak.. Ada yang baru kawen.. Ada yang dah tunang.. Ada yang baru couple.. Ada yang dah couple..

Kawan2 yang masih single pon tgh terfikir tentang jodoh jugak.. Mungkin sebab dah final year.. Jadi satu tanggungjawab sebagai anak (iaitu belajar) hampir selesai.. Jadi, mula lah berfikir untuk sesuatu yang berkaitan dengan jangka masa panjang pulak..

Ada jugak yang tanye aku..

..Hurm..

Bagi aku, biarlah jodoh datang sendiri.. InsyaAllah.. Aku yakin, jodoh aku telah ditetapkan.. Tapi tak tahu bile dia akan datang.. Ada yang kata, kite kena berusaha.. Aku berusaha (dengan cara akan menerima sekiranya jodoh tu memang untuk aku).. Sebab aku ni, jenis pemalu.. Ngee.. Jadi, aku memang buka hati aku untuk sesiapa yang sudi =) Tapi, bila dah terisi, hati hanya aku untuk dia yang terpilih.... 

Aku yakin..

Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.. Amin =)

Dalam hal ini Rasulullah s.a.w telah bersabda dalam satu 
hadisnya yang masyhur bermaksud: 
"Perempuan itu dikahwini kerana empat perkara. Kerana hartanya, kerana keturunannya, kecantikannya dan kerana keagamaannya. Maka utamakanlah yang beragama nescaya kamu mendapat kebahagiaan".

Ada yg aku baca dari => Mutiara Hati

Pilihlah lelaki yang :

1) Kuat agamanya

2) Baik akhlaknya

3) Tegas mempertahankan maruah

4) Amanah

5) Pemurah  tetapi tidak boros

6) Tidak liar matanya

7) Terbatas pergaulan

8) Rakan Pergaulannya

9) Bertanggungjawab

10) Tenang wajah


Sama-sama kita berdoa agar jodoh kita adalah jodoh yang baik.. Amin =)

Akhir kata :

P/s: Dulu-dulu time zaman muda2 dulu, kalau "tersuka" seseorang aku doa macam ni.. X sangkalah pulak memang ada juga orang yang buat macam ni.. Ngee.. Nak berkongsi tentang doa ini =)
Kalau org yg kita doakan itu x dekat dengan kita, yakinlah jodoh kita dengan orang lain.. InsyaAllah jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah itu yang terbaik kerana hanya DIA yang Maha Mengetahui.. Percaya pada kuasa yang Maha Esa.. 

Sekian, terima kasih =)


No comments:

Post a Comment