BERKAWAN BIAR BERIBU.. JOM SAMA-SAMA FOLLOW =) TINGGALKAN URL ANDA..

Followers

Friday, February 4, 2011

Perkara Yang Buat Aku Marah Bile Aku Tengah Bawak Kereta

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Huhu

Jangan tatot dengan tajuk aku.. Aku bukan marah kat korang pon.. Tapi kalau korang buat perkara2 yang aku x suke dekat jalan raya tu, memang aku marah korang!! Huhu..

PERTAMA

Aku pantang sangat kalau pengguna jalan raya buang sampah dari kereta.. Kalau orang buang sampah merata2 time x bawak kereta pon aku marah, ni lagi la kalau dia buang dari tingkap kereta.. Memang aku bebel2 la dalam keta.. Ada lah satu hari ni, aku tengok kete depan aku tu campak kulit buah dari tingkap kete dia.. Aku dah bebel2 dah.. Pastu, dia g buang pulak kotak rokok.. Haish.. X leh jadi ni.. Makin lama makin besar pulak sampah yang dia buang.. Aku paling risau kalau pemandu kete buang plastik sampah dari tingkap kete.. Aku terbayang, kesiannya dekat pemandu moto, kalau sampah tu terkena dorang (terutama plastik sampah tu terkena muka dorang ke) kan kesian.. Aku penah kena jugak, orang tu buang plastik sampah, dah kena kete aku, pastu ganggu penglihatan.. Tak pasal2 aku bukak viper di tengah terik matahari sebab nak buang plastik tu dari cermin kereta aku..

Moral of da story : Tolonglah simpan dulu sampah tu.. Nanti kalau berhenti kat mana2, carilah tong sampah dan buang sampah tu.. Kesian lah dekat pengguna jalan raya lain..

KEDUA

Aku marah jugak bila kenderaan kat depan x bagi signal.. Dah lah tak bagi signal, lepastu main masok je line orang.. Aku ni dah lah tak suke hon kete.. Kawan2 aku kadang2 naik marah kat aku sebab aku x suke bagi hon.. Memang aku x bg hon, tapi mulut aku akan bebel2 macam burung belatok.. Banyak jugak dosa aku time bawak kereta nih.. Hadooiii!!

Moral of da story : Aku x suke tekan hon sebab ade sumber yang aku dengar, bunyi hon ni boleh buat orang terkejot dan menyebabkan kemalangan.. Jadi, itulah sebabnya aku x bagi hon.. Kepada pemandu2 yang berkenaan, tolonglah bagi signal.. Plzzzzz!!

KETIGA

Aku sangat tak suke orang bagi hon x tentu pasal!! Dah bagi signal pon dia bagi hon.. Kadang2, xder salah pon dia hon.. Hadoi!! Gunelah hon bila diperlukan..

KEEMPAT

Aku x suke jugak bile lori ikut line kanan.. Tolonglah kesian kat kereta lain.. Susah bile lori kat kanan jalan ni coz, lori ni besar, jadi kite x nampak jalan kat depan.. Nampak lori je la kan.. Lepas tu, kadang2, lori2 kat kanan ni menakutkan pon ade.. Dah la besar, laju plak tu.. Huhu.. Bahaya woo.. Ikutlah peraturan, kenderaan berat di kiri..

PENDAPAT SENDIRI

1) Kita kenalah menjadi pemandu berhemah.. Jangan pentingkan diri sendiri..
2) Bertolak ansurlah ye ketika di jalan raya.. 

Aku bukanlah marah2 x tentu hala tau.. Tapi aku ingatkan diri aku sendirik jugak.. Setiap apa yang kite buat, fikirlah juga pengguna jalan raya lain.. Terima kasih =)

SEKIAN,TERIMA KASIH =)

3 comments:

  1. towl r.....ak sbg pejalan kaki yg sgt2 berhemah pn geram law pemandu x bg signal....cm teragak2 jekk nk cross....

    aku: die ni nk belok ke nk straight??eisy.....tape2...tggu jap...

    kereta 2 dah belok...

    aku: ces....buat penat jekk tggu...igtkn nk jln trooos jek....gediwk punye driver...

    ReplyDelete
  2. hehe.. tahu x pe.. cian kan kat org laen.. huhu =)

    ReplyDelete
  3. setuju ngan kesimpulan nadia... ;)

    bertolak ansur juga dapat elakkan kemalangan.. (nasihat dari ayah akak)

    ReplyDelete